Motoryzacja

Ile kosztuje bieżąca eksploatacja auta?

Eksploatacja pojazdu niestety nie zalicza się do najtańszych czynności. Prawda jest taka, że coraz większa ilość kierowców odchodzi od podróżowania autem, gdyż ich na nią nie stać. Obok sporych kosztów ropy trzeba się także nastawić na usterki samochodu, które przytrafiają się w najmniej właściwym momencie. Zdecydowanej większości awarii nie można zapobiec, ale są porady pozwalające na zmniejszenie szansy na usterkę pojazdu do praktycznie zera

Zaledwie garstka osób stosuje się do powszechnie stosowanych wskazówek eksploatacyjnych powiązanych z korzystaniem z pojedynczych części samochodowych. Sporym zaskoczeniem jest to jak niekiedy niedużo należy zrobić, aby zaoszczędzić sporą ilość gotówki i nerwów związanych z wizytą w warsztacie samochodowym. Niekiedy niedostosowanie się do wskazówek użytkowania może niestety przyczynić się do nieodwracalnych awarii, które mogą wiązać się ze sporymi wydatkami. Warto z kolei sceptycznie podchodzić do rozmaitych porad publikowanych przez „ekspertów” na łamach for internetowych. Dzięki anonimowości w internecie nie mamy pewności, czy dana porada okaże się pomocna dla posiadanego modelu auta, czy wręcz przeciwnie. W takich sytuacjach o opinie warto zapytać kilka osób w celu sprawdzenia słuszności otrzymanych wskazówek eksploatacyjnych. Całkiem inaczej sprawa prezentuje się w zakresie specjalistycznych portali internetowych, na których osoby doradzające podpisują się swoimi inicjałami. W przypadku tych serwisów niestety także niekiedy zdarza się, że specjaliści nie zawsze zgadzają się z umieszczanymi poradami, ale nie dość, że jest to rzadko to najczęściej wszelkie uwagi można odnaleźć w komentarzach. Przede wszystkim przez to przed zakupem konkretnego auta opłaca się odwiedzić strony specjalistyczne jak choćby znany BMW klub na stronie www.bmwautoblog.pl.

Elementem, o który powinniśmy się troszczyć najbardziej wydają się być hamulce samochodowe. Wyróżniamy dwa rodzaje układów hamulcowych – pneumatyczny i hydrauliczny. Hydrauliczne układy znajdują zastosowanie w autach osobowych, a ich pneumatyczne odpowiedniki odpowiadają za poprawne hamowanie większych maszyn czyli między innymi pociągów, tirów i ciężarówek. W kodeksie ruchu drogowego jest wyraźny zapis stwierdzający, że każdy pojazd, który ma otrzymać pozwolenie na poruszanie się powinien być wyposażony w dwa układy hamulcowe. Pierwszy, powszechnie znany jako roboczy uruchamia się po naciśnięcia pedału hamulca oraz drugi – hamulec dodatkowy, czyli po prostu hamulec awaryjny lub ręczny służący w głównej mierze jako hamulec postojowy. Nie można wyobrazić sobie auta bez prawidłowo działających hamulców samochodowych, które dzielimy na dwa rodzaje: hamulców tarczowych oraz bębnowych. Pod kątem wytrzymałości oraz skuteczności układu hamulcowego rewelacyjnie na tle konkurencji wypadają części BMW. Dzieje się tak ze względu na nowoczesne technologie i konstrukcje, których wspomniany producent nie boi się podejmować. Wróćmy jednak do opisów poszczególnych auto części.  Hamulce bębnowe są o wiele starsze od hamulców tarczowych. W hamulcach bębnowych hamowanie odbywa się wskutek ocierania się powierzchni obracającej się wraz z wałem bębna hamulcowego z powierzchnią znajdujących się we wnętrzu bębna nieobracających się szczęk. Podstawową częścią hamulców bębnowych są bębny. Z perspektywy czasu łatwo możemy dostrzec, iż hamulce bębnowe posiadają więcej minusów niż korzyści. Są one dużo cięższe od hamulców tarczowych, mają tendencję do intensywnego nagrzewania się oraz są mniej skuteczne od swoich młodszych odpowiedników. Z kolei w hamulcach tarczowych niezwykle istotny jest zacisk hamulcowy, który jest odpowiedzialny za wytwarzanie nacisku klocków na tarczę przez co możliwe jest wyhamowanie z dowolnej prędkości w proporcjonalnym czasie. Klocki hamulcowe dociskane są za pomocą siłownika hydraulicznego, bądź pneumatycznego. Niestety zarówno hamulce bębnowe jak i hamulce tarczowe mają wyznaczony okres eksploatacyjny. Mniej wygodne w eksploatacji są hamulce bębnowe, gdyż mają większą tendencję do ścierania się i są mniej odporne na czynniki zewnętrzne i różnorodne zanieczyszczenia. Wszelkiego rodzaju wilgoć bądź zabrudzenia mogą prowadzić do poważnej usterki tego rodzaju hamulców. Warto jednak wspomnieć, że hamulce bębnowe powoli stają się historią i na pewno nie uświadczymy ich obecności w nowoczesnych samochodach. Jest to główny powód, dla którego można je nabyć na rynku wtórnym w korzystnej cenie. Sporym atutem hamulców tarczowych jest zdolność do samooczyszczania się. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż klocki hamulcowe dociskając tarcze hamulcowe oczyszczają je z zabrudzeń. W wyjątkowo skuteczne hamulce tarczowe wyposażane są wszystkie aktualnie konstruowane modele BMW.  W tych pojazdach również dokładnie można zauważyć proces oczyszczania się układu hamulcowego. Właściwe hamowanie nie byłoby możliwe bez cieczy jakimi są płyny hamulcowe. Zbyt mała ilość płynu hamulcowego bądź dostanie się powietrza do przewodów hamulcowych może spowodować luzy na pedale hamulca, a to spowoduje brak możliwości efektywnego zahamowania autem. Układ hamulcowy wlicza się w grono z najważniejszych układów samochodowych, gdyż może mieć bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Póki co przytoczyliśmy najważniejsze części zamienne, lecz jest wiele niewspomnianych elementów, którym być może nie poświęca się tyle zainteresowania, ale są niezwykle istotne. Pośród tych „drugoplanowych” rzeczy możemy głównie wymienić różnego rodzaju filtry, jak filtry paliwa. Mają one na celu zwiększenie wydajności oraz przedłużenie żywotności  pojazdu. Filtry te bez względu na funkcje nie zaliczają się do grona drogich komponentów i jest to główny powód, dla którego naprawdę warto się zatroszczyć o ich systematyczne serwisowanie. Należy zapamiętać, że zapchany filtr paliwa jest w stanie spowodować wprowadzenie niepożądanych opiłków metalu do paliwa, a to z kolei może doprowadzić do kosztownej awarii samochodu. Na dodatkową uwagę zasługują również montowane w nowszych pojazdach zawory EGR. Jest to integralna część systemu recyrkulacji spalin w autach z silnikami spalinowymi tłokowymi. Metoda działania układu EGR (ang. Exhaust Gas Recirculation) polega na wprowadzeniu do układu zasilania silnika wyliczonej ilości spalin. Wdrożenie tego typu rozwiązania skutkuje zwiększeniem tempa odparowywania oleju napędowego oraz obniżeniem temperatury spalania ubogiej w tlen mieszanki paliwa z powietrzem.

Nie zawsze korzystanie z porad eksploatacyjnych proponowanych przez producenta jest w stanie uchronić nasz samochód przed uszkodzeniami. Na długowieczność samochodu wpływa dość dużo innych aspektów jak jego aktualny wiek oraz kondycja. Jest to główny powód, dla którego najlepiej jest zaopatrzyć się w nowy samochód, objęty wieloletnią gwarancją. Niestety w wielu przypadkach ustalone np. przez koncern Nissan ceny nowych pojazdów w znacznej mierze różnią się od pułapu cenowego samochodów rocznych, po których praktycznie nie da się zauważyć znaków użytkowania. Nieużywane auta stosunkowo szybko tracą wartość, dlatego na takie przedsięwzięcie pozwalają sobie przede wszystkim osoby zamożne. Nie ma większego znaczenia wiek auta – nowe czy zaawansowane wiekowo warto zalecać się do wszelkich wskazówek eksploatacyjnych. Trzymanie się zaleceń producentów nie może zaszkodzić naszemu autu, a korzystanie z dedykowanych płynów, olejów czy systematyczne serwisowanie auto części jest w stanie relatywnie przedłużyć okres jego eksploatacji. Na Internecie pojawia się coraz większa liczba ilość recenzji mechaników dotyczących wybranego modelu samochodu bądź dystrybutora części, które są w stanie wykreować własne poglądy. Jednocześnie przeważnie dostajemy możliwość nieodpłatnego zadawania pytań osobom wyśmienicie znających się na mechanice samochodowej w związku z czym w celu uzyskania wsparcia nie musimy więcej udawać się do mechanika samochodowego, co wiązałoby się z dodatkowymi wydatkami. Niestety niekiedy wiedza ludzi, uważających się za ekspertów sprowadza się do doświadczenia nabytego w kilku grach komputerowych, gdzie od pojazdów oraz ich fizyki jazdy dużo istotniejsze były moto laski. Takich pseudo-ekspertów jest niestety coraz większa ilość, ale jeśli poświęcimy odpowiednią ilość czasu to bez przeszkód odnajdziemy osoby z bogatą wiedzą motoryzacyjną. Pamiętajmy, aby nie bać się zadawania pytań, bowiem czasami może być to wyłączna forma pomocy, która ochroni nasze auto przed długotrwałym unieruchomieniem oraz naszą kieszeń przed dużymi wydatkami.