Motoryzacja

Różnice w procesie sprowadzania samochodu osobowego i dostawczego z zagranicy

Przepisy prawne poszczególnych państw w odmienny sposób regulują kwestie dotyczące eksportu samochodów za granicę. Zapisy są bardzo często zróżnicowane i dotyczą różnych kategorii pojazdów. Można stwierdzić, że sprowadzanie samochodu osobowego i dostawczego z zagranicy to dwie różne procedury. Wymagają innych działań, a także odpowiedniego dopilnowania formalności. W niniejszej treści wskazujemy, jakie są główne różnice w procesie importowania aut osobowych i dostawczych.

Dlaczego sprowadzenie auta dostawczego z zagranicy może być droższe?

Jednym z największych obciążeń dotyczących kwestii podatkowych jest akcyza. Różni się on w zależności rodzaju pojazdu i pojemności silnika. Przykładowo, sprowadzając niewielką osobówkę z zagranicy, trzeba się liczyć z kosztem podatku akcyzowego wynoszącego 3,1% wartości auta. W przypadku większych pojazdów wyposażonych w mocniejsze jednostki podatek wzrasta kilkukrotnie. Kupując samochód o pojemności silnika powyżej dwóch litrów, zapłacimy już 18,6% kwoty podatku, za jaką został sprzedany pojazd. Koszty związane ze sprowadzaniem aut dostawczych i osobowych dotyczą również skorzystania z lawety. W przypadku transportowania auta ciężarowego usługa transportowa będzie kosztowała więcej. Jeśli zaś skorzystamy z opcji własnego transportu, to znaczy opuścimy kraj zakupionym samochodem, to wyższe koszty możemy zapłacić np. przy korzystaniu z autostrad. Używane auto z zagranicy – bez względu na typ – powinno posiadać komplet dokumentów i ważne badania techniczne. W tym wypadku warto skorzystać z usług sprawdzonej firmy pośredniczącej, która zadba o wszelkie formalności.

Jakie są różnice pomiędzy importem dostawczaków i osobówek?

Import auta z zagranicy może rodzić pewne problemy, szczególnie jeśli postanowiliśmy sprowadzić samochód dostawczy. Często można natknąć się na auta posiadające wady techniczne. Wciąż częstym działaniem jest cofanie liczników, szczególnie w przypadku mocno eksploatowanych pojazdów firmowych. W przypadku auta osobowego takie ryzyko jest mniejsze, ale wciąż istnieje. Aby zmniejszyć szansę trafienia na niesprawdzony egzemplarz, warto skonsultować swoją decyzję z firmą, która zajmuje się importem aut używanych. Sprowadzenie samochodu osobowego wiąże się najczęściej z niższymi opłatami, niż jest to w przypadku importu aut dostawczych. W przypadku sprowadzania większych pojazdów najrozsądniejszym kierunkiem wydają się Niemcy. Koszty transportu samochodu są w takim przypadku niższe niż w kontekście importu z innych krajów europejskich czy pozaeuropejskich. Obniżenie kosztów akcyzy może polegać na imporcie pojazdu hybrydowego lub elektrycznego. W takim przypadku podatek jest o połowę niższy niż w przypadku diesli i samochodów na benzynę.

Jerzyk

Dodaj komentarz

Kliknij by skomentować

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *