Każdy, kto zakładał swoją działalność lub planuje i zapoznał się dogłębnie z obowiązkami, jakie ciążą na właścicielu firmy doskonale wie, jak ważne jest prowadzenie księgowości. Już przy rejestracji należy zaznaczyć w formularzu, kto ją będzie prowadził. Dlatego tak ważne jest, by i ten aspekt dokładnie przemyśleć. Kto zajmie się sprawami księgowymi? Czy jesteśmy w stanie podjąć się tego samodzielnie, czy lepiej zatrudnić do tego specjalistę? Jaki rodzaj księgowości powinniśmy prowadzić? Te pytania są bardzo ważne i przez otwarciem swojego biznesu trzeba znać na nie odpowiedzi.
Mała księgowość – kto może z niej korzystać
Mała księgowość, inaczej mówiąc uproszczona, polega na prowadzeniu jej w oparciu o księgę przychodów i rozchodów. Dedykowana jest dla właścicieli mikro i małych firm, spełniających określone kryteria przychodowe. W szczególności jest przeznaczona dla:
- Samodzielnie prowadzonych jednoosobowych firm
- Firm jednoosobowych w formie spółki cywilnej
- Spółek jawnych
- Spółek partnerskich
Firmy działające w formie spółek osobowych komandytowych, komandytowo-akcyjnych oraz akcyjnych i z o.o. muszą rozliczać się przy pomocy ksiąg rachunkowych, czyli tzw. pełnej księgowości. Wybór formy księgowości należy wskazać, wypełniając formularz CEIDG-1 oraz zadecydować o miesięcznym lub kwartalnym okresie płatności. Do tego celu najlepiej założyć firmowe konto, by mieć potrzebne narzędzia oraz wgląd w przelewy. Jeśli jeszcze nie zdecydowaliśmy, w którym banku je otworzyć, z pomocą przyjdzie ranking kont firmowych, który pozwala rozeznać się w ofertach.
Księga przychodów i rozchodów – co to takiego
Jest to prosta ewidencja, w której są uwzględnione przychody oraz koszty prowadzenia działalności. Z łatwością można wyliczyć dzięki niej kwoty zaliczki na podatek dochodowy. Została założona w dniu rozpoczęcia działalności lub w przypadku przejścia z pełnej księgowości na uproszczoną – z początkiem nowego roku kalendarzowego. Rozliczenie przypada na każdy 20 dzień wybranego okresu rozliczeniowego.
Dodaj komentarz