Motoryzacja

W jaki sposób niezawodnie użytkować auto?

Garstka użytkowników aut osobowych podporządkowuje się do wskazówek użytkowania, które są rekomendowane przez producentów auto części. Brak wiedzy często może nas słono kosztować, a przeważnie wystarczy poświęcić niedużą ilość czasu, która w nieodległej przyszłości może wpłynąć na ochronę pojazdu przed trwałym unieruchomieniem. Oprócz porad dotyczących użytkowania rekomendowanych przez producentów samochodowych istnieje sporo funkcjonalnych wskazówek, które pozwolą przez dłużej cieszyć się z eksploatowania czterech kółek. Poniżej zostało wymienione parę z nich.

Trzeba od razu zaakceptować fakt, iż warunki drogowe na polskich drogach nie ułatwiają kierowcom oraz ich pojazdom w wystrzeganiu się awarii. Nierzadko drogi skonstruowane są ze żwiru, a gdy natkniemy się na powierzchnię asfaltową to przeważnie posiada ona koleiny oraz dziury. Warunki te sprawiają, że na główne usterki narażone jest zawieszenie pojazdu. Urwane koło, powyginane kołpaki, zniszczone podwozie, czy zerwana miska olejowa to tylko niektóre z najpopularniejszych skutków spotkania z dziurą w jezdni. Ofiarami kontaktu z nierównościami przeważnie padają również pozornie niezawodne felgi aluminiowe. Zdeformowane felgi możemy zawieźć do warsztatu samochodowego celem ich wyprostowania, ale jest to względnie kosztowny zabieg, na który niewielu może sobie pozwolić. Jeśli tuż po spotkaniu z dziurą nie zauważyliśmy różnic to mimo wszystko opłaca wybrać się serwisu samochodowego celem przebadania samochodu. Mikroskopijne szczeliny w amortyzatorach potrafią doprowadzić do tragicznych konsekwencji. Po uszkodzeniu amortyzatorów niekiedy usterkom ulegają inne elementy zawieszenia jak wahacze, które są niezwykle ważnymi częściami zawieszenia samochodu. Badania pokazały, że jeżdżenie z niesprawnymi amortyzatorami wyraźnie wydłuża drogę hamowania. Wyróżniamy dwa typy amortyzatorów: amortyzatory gazowe i amortyzatory olejowe. Na polskich ulicach lepiej powinny prezentować się amortyzatory olejowe. Są one znacznie mniej twarde w porównaniu do gazowych, dzięki czemu nie odczuwamy tak mocno rozmaitych nierówności na ulicy. Przez wgląd na fakt, iż są znacznie starsze a także mniej zaawansowane technologicznie, są to relatywnie tanie amortyzatory w porównaniu do ich gazowych odpowiedników. Amortyzatory gazowe znacznie lepiej sprawdzają się w autach sportowych. Wyróżniają się zwiększoną twardością zawieszenia, zwiększoną jakością prowadzenia a także większą trwałością w zestawieniu z amortyzatorami olejowymi. Istnieje kilka przedsiębiorstw, które od dawna są wiodącymi liderami sprzedaży w dziedzinie amortyzatorów, jak m.in. amortyzatory Sachs. Przy zakupie auta, bądź przy wymianie amortyzatorów należy zwrócić uwagę na producenta, aby uniknąć niemiłych niespodzianek podczas eksploatacji.

Znaną awarią, z którą mamy do czynienia na polskich ulicach związaną z zawieszeniem samochodu są wyeksploatowane łożyska koła. Usterka stosunkowo niepozorna, ale mogąca przynieść fatalne konsekwencje. Często kierowcy bagatelizują ten temat uważając, że w samochodzie stukało, szumiało, piszczało od momentu zakupu. Gdy spotkamy się z takimi objawami, zwiększającymi się podczas skręcania samochodem prawie pewne jest, iż uszkodzeniu uległy łożyska kół. Ta usterka może prowadzić do znacznie obniżonego komfortu jazdy, unieruchomienia koła, a to może doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem. Warto wspomnieć, iż na wcześniejsze wyniszczenie łożysk przednich głównie wpływa podróżowanie samochodem w górach. Jest to spowodowane tym, że piasta koła narażona jest na dużo wyższe temperatury zacisku hamulcowego co z kolei sprzyja wytapianiu smaru z łożyska. Fabrycznie nowy łącznik stabilizatora lub łożysko koła to koszt stosunkowo niewielki w porównaniu do kosztów naprawy dalszych awarii na jakie jesteśmy narażeni w związku z np. oberwaniem wału napędowego. Warto wcześniej zatroszczyć się o sprawny stan techniczny auta. W niektórych przypadkach stukanie wydostające się z podwozia samochodu to nie awaria łożyska koła, tylko awaria układu kierowniczego. Duża ilość pojazdów jeżdżących po polskich ulicach nie powinna być dopuszczona do ruchu drogowego ze względu na zepsuty układ kierowniczy. Często nie jest to tak znacząca usterka, jak można by się spodziewać, ale potrafi prowadzić do dyskomfortu w trakcie podróży autem. W większości przypadków awariom podlega końcówka drążka kierowniczego. Naprawa nie należy do skomplikowanych jednak w celu wymiany końcówki należy wybrać się do warsztatu. Chodzi o to, że po zmianie końcówki drążka kierowniczego należy na nowo wyważyć koła auta. Stosunkowo często na uszkodzenia skazany jest sam drążek kierowniczy, którego naprawy możemy wykonać we własnym garażu. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości po zabiegu wymiany drążka kierowniczego również powinniśmy się udać na geometrię kół.

Wspomniane auto części są niezwykle istotne dla poprawnego funkcjonowania auta, ale jest wiele mniejszych elementów, bez których samochód by nie działał. Do tego grona zaliczamy różnego rodzaju oleje, które dzielimy na oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Każdy z nich ma inne specyfikacje i jest przeznaczony do rozmaitych rodzajów silnika. Dobór odpowiedniego oleju może mieć większy wpływ na auto niż nam się wydaje. Lepsze oleje w niskich temperaturach nie zwiększają wyraźnie swej objętości jak tańsze produkty. Właśnie dlatego auta wyposażone w oleje silnikowe o niższej lepkości znacznie rzadziej zostają unieruchamiane zimą i zauważalnie korzystniej spisują się w wyższych temperaturach (np. w korkach samochodowych) w porównaniu do olejów o wyższym poziomie lepkości. Wymianę olejów silnikowych zaleca się wykonać co roku lub po przejechaniu 90 tys. kilometrów. Istnieją oleje, których nie trzeba systematycznie wymieniać, jak choćby oleje przekładniowe, jednak w przypadku wszystkich innych trzeba się zadbać o regularne sprawdzenie ich poziomu oraz o systematycznych wymianach.

Nie na każdym kroku zastosowanie się do wskazówek eksploatacyjnych narzuconych przez producenta uchowa auto przed usterkami. Na żywotność samochodu ma wpływ szereg pozostałych czynników jak jego bieżący wiek oraz kondycja. Trzymanie się instrukcji producentów nie może zaszkodzić naszemu samochodowi, a korzystanie z dedykowanych płynów, olejów czy systematyczne serwisowanie części samochodowych jest w stanie relatywnie przedłużyć okres jego eksploatacji. Na Internecie powstaje coraz więcej recenzji mechaników dotyczących danej marki samochodu bądź producenta podzespołów, które są w stanie wykształcić własne poglądy. Na dodatek wielokrotnie otrzymujemy możliwość darmowego zadawania pytań do ludzi wyśmienicie znających się na mechanice samochodowej przez co w celu otrzymania wsparcia nie musimy więcej udawać się do warsztatu samochodowego, co wiązałoby się z nieplanowymi kosztami. Pamiętajmy, aby nie bać się zadawania pytań, bowiem momentami może być to jedyna droga pomocy, która uchroni własne auto przed długotrwałym unieruchomieniem oraz nasz portfel przed sporymi nakładami pieniężnymi.